• Eric van Balkum

Het NTR-wetenschapsprogramma Focus interviewde mediadocent-onderzoeker Philomeen Lelieveldt over haar onderzoek naar muziek bij Nederlandse hoorspelen.

Een verrassende ontdekking van een dossier met muziekpartituren bij het Instituut voor Beeld en Geluid zette Philomeen Lelieveldt aan tot het starten van een onderzoek naar de rol van muziek bij Nederlandse hoorspelen. Sindsdien struint doctor Lelieveldt de Nederlandse muziekarchieven af in de hoop een zo compleet mogelijk beeld te scheppen van het hoorspelmuzikale landschap.

Focus_2020_Philomeen_portret

Philomeen Lelieveldt

Zo heeft ze inmiddels zo'n zestig hoorspelen met muziek van Else van Epen-de Groot gevonden door haar licht op te steken bij het Instituut voor Beeld en Geluid, het Nederlands Muziek Instituut, onze SOM-collectie en gebruikt te maken van de digitale kranten- en tijdschiftenbank Delpher. De informatie over de hoorspelen blijkt erg versnipperd over de verschillende instituten, maar elk daarvan draagt puzzelstukjes aan. Uiteindelijk hopen wij onze metadata kunnen verrijken met de informatie in Lelieveldts onderzoeksbestand.
Ze toont zich in het interview blij met de digitaliseringsslagen die de sterk gedecimeerde instituten onlangs hebben kunnen maken en breekt een lans voor structurele financiering ervan.
Natuurlijk komt in het radioprogramma ook muziek tot klinken. Zo is een fragment te horen uit Else van Epen-de Groots muzikale omlijsting van het hoorspel De laatste dagen van Pompeï (1949) en Jurriaan Andriessens muzikale sprookje De prins die de hik had (1947), dat wij samen met het VPRO tv-programma Vrije Geluiden in 2015 gedeeltelijk deden herleven. Precies in overeenstemming met Lelieveldts doel om vergeten muzikaal erfgoed in het collectief geheugen te herintroduceren door het gevondene opnieuw te laten uitvoeren of uitzenden!

Beluister de Focus-uitzending.

Link naar de programmapagina