Wanneer ik vertel dat ontsluiten van de bladmuziekcollectie van de publieke omroep tot mijn professionele taken behoort, ontvang ik meestal glazige blikken en ongemakkelijke reacties. In ons land loopt dan ook slechts een handjevol personen rond dat überhaupt papieren muziek catalogiseert.
Deze week deed zich weer eens zo’n fraai voorbeeld voor van hoe avontuurlijk, leerzaam en bevredigend dat werk kan zijn, dat ik besloot het aan het internet toe te vertrouwen.
Maandag was vrijwilliger Hans weer bezig met het aanvullen van de summiere catalogus-gegevens van door mij geselecteerde bladmuziektitels. Ditmaal betreft het repertoire van de Skymasters, een van de bekendste voormalige amusements- en jazzorkesten van de omroep. Daarvoor gebruikt hij informatie die op de, veelal handgeschreven, bladmuziek is genoteerd en die we in gedigitaliseerde vorm via onze website beschikbaar stellen (deels alleen voor leden).
Zo stuitte hij op dit stuk van ene Chachito Perez:
Hans meende dat het een arrangement van Jos. van het Groenewoud betrof en collega Jan Jaap vond op het internet dit artikel, waaruit blijkt dat het hier de biologische vader betreft van niemand minder dan de Vlaamse rocker Raymond ‘J’veux d’l’amour’ van het Groenewoud.
Deze Joseph van het Groenewoud was bij ons al bekend onder zijn schuilnamen Nico Gomez (336 catalogustitels), Peter Loland (10 titels) en Jo Chapman (2 titels), mede dankzij de onvolprezen Ronny De Schepper en Wikipedia.
Deze kennis opgeteld bij de gewoonte dat arrangeurs op hun geschreven arrangementen hun naam laten voorafgaan door de melding ‘arr.:’ deed mij vermoeden dat Chachito Perez een ander pseudoniem is van Van het Groenewoud senior, die van geboorte een Amsterdammer is, opgroeide op Curaçao en Cuba en – terug in Nederland - in 1947 naar België vluchtte vanwege een oproep voor dienst tijdens de politionele acties in voormalig Nederlands-Indië.
De naam Chachito Perez komt alleen voor in relatie met een door hem geleid orkest dat repertoire in Latijns-Amerikaanse stijl uitvoerde. Van het Groenewoud speelde samen met o.a. Gaston Bogaerts (alias Tito Madinez (80 catalogustitels)) in de Chakachas die begin jaren ’60 floreerden dankzij de populariteit van de Latijns-Amerikaanse (denk aan Malando en Maria Zamora) en andere buiten-Europese amusementsmuziek (Hawaïaanse en cowboy-/countrymuziek) in die tijd.
Ook andere leden van de Chakachas componeerden samen een groot oeuvre bij elkaar dat voor collega Kassies en mij volkomen onbekend was: rietblazer Vic Ingeveldt als Vico Pagano, trompettist Charlie Lots als Carlos Loti en hoogstwaarschijnlijk pianist Christian Marc als Christian Vanyr. Dit oeuvre kon nu ook uniform worden gemetadateerd en beter worden gevonden.
Naast de meer dan 300 arrangementen voor Nederlandse radioensembles schiep Joseph van het Groenewoud als zijn alter ego Nico Gomez ook eenzelfde aantal voor de Vlaamse radioensembles, zoals de BOO-catalogus bewijst.
En zo leggen catalogiseerders – als een soort rechercheurs - de basis voor ontdekking en verbinding. Spannend toch?
Al dit speurwerk haalde ook een nieuw enigma boven water:
Is Toni Redi wellicht ook een schuilnaam van Joseph van het Groenewoud?